Λειτουργεία εργαστηρίου Ζωγραφικής (κτίριο ισογείου Φιλοσοφικής)
Εργαστήριο Ζωγραφικής
(Ισόγειο κτίριο Φιλοσοφικής)
Στο Εργαστήριο Ζωγραφικής, ο φοιτητής / φοιτήτρια ασκείται για να αποκτήσει τεχνικές ζωγραφικές δεξιότητες.
Η διαδικασία της εκπαίδευσης για τα δυο πρώτα έτη αναπτύσσεται σε δύο άξονες με τις αντίστοιχες ενότητες και θεματικές ασκήσεις.
Ασκήσεις Σχεδίου
Α. Σπουδή της ανθρώπινης φιγούρας και της νεκρής φύσης.
- Εισαγωγή στην έννοια του σημείου, της γραμμής, της φόρμας, του σχήματος, και της σύνθεσης.
- Εισαγωγή στην έννοια της τονικής κλίμακας και της αναλογίας /κλίμακας.
Στην πορεία, οι φοιτητές μέσα από ασκήσεις κυρίως εκ του φυσικού κι αφού κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της οπτικής αντίληψης, εφαρμόζουν τα βασικά στοιχεία της ζωγραφικής γλώσσας, κατανοούν τη σημασία του σχεδίου, ως εργαλείο οργάνωσης, συγκρότησης και σύνθεσης του ζωγραφικού χώρου.
Β. Χρωματικές ασκήσεις εκ του φυσικού.
- Χρωματική σπουδή της ανθρώπινης φιγούρας, νεκρής φύσης στο εργαστήριο καθώς και της υπαίθρου. Αναλύονται οι έννοιες των βασικών/συμπληρωματικών χρωμάτων, η έννοια του κορεσμένου χρώματος.
- Χρωματικές ασκήσεις ,ασκήσεις grisaille (γκριζάϊ)
Παράλληλα οι φοιτητές παροτρύνονται να κατανοήσουν έννοιες που προέρχονται από άλλες περιοχές Τέχνης (λογοτεχνία, θέατρο, φωτογραφία, κινηματογράφος, μουσική, χορός κ.λ.π.) Μέσα από την εκτέλεση θεματικών ασκήσεων – εργασιών, τη μεθοδολογία διαχείρισης εννοιών, τη μορφοποίηση με εργαλεία και υλικά τα οποία διαχειρίζεται η εικαστική γλώσσα, ερευνούν και με γραπτό κείμενο ζητήματα εικόνας.
Οι φοιτητές εκτός της μελέτης εκ του φυσικού, ενθαρρύνονται στο Εργαστήριο να προσεγγίσουν τις σύγχρονες εικαστικές πρακτικές, να διερευνήσουν σύγχρονους σχηματισμούς της ζωγραφικής επιφάνειας και εικόνας σε σχέση με το πλαίσιο της μεγάλης ζωγραφικής παράδοσης, να πειραματιστούν και να χρησιμοποιήσουν το σχέδιο και το χρώμα ως εκφραστικό εργαλείο ερμηνείας και οργάνωσης του ζωγραφικού χώρου.
Ειδικότερα:
Α΄έτος:
Α΄εξάμηνο:
- Ζητήματα σύνθεσης
(κλίμακα – αναλογίες – τοποθέτηση – χώρος)
Νεκρή φύση από συνθέσεις του εργαστηρίου / Μοντέλο
(2 παραδοτέες ασκήσεις 70 x 100 cm)
- Σημείο – Γραμμή
(ασκήσεις με έμφαση στα μορφικά στοιχεία σημείο και γραμμή)
Νεκρή φύση από συνθέσεις του εργαστηρίου / Μοντέλο
(Παραδοτέες ασκήσεις 70 x 100 και 50 x 70 cm sketchbook κλπ)
(Αρχαιοελληνικά αγγεία, Egon Schiele, Alberto Giacometti, Joan Miró, Pablo Picasso, Gustav Klimt, Νίκος Νικολάου, Γιάννης Μόραλης, Γιάννης Τσαρούχης, κ.α.)
- Φόρμα – σχήμα
(ασκήσεις με κύριο ζητούμενο την αναζήτηση των σχημάτων.
Χτίσιμο με γεωμετρικά σχήματα)
Νεκρή φύση από συνθέσεις του εργαστηρίου / Μοντέλο
(2 παραδοτέες ασκήσεις 70 x 100)
(Hans Hoffman, Franz Klein, Robert Motherwell, Kazimir Malevich, Peter Greenaway, Andreas Eriksson, Κωνσταντίνος Παρθένης, Γιάννης Σπυρόπουλος, Νίκος Κεσσανλής, Γιώργος Λαζόγκας, Νίκος Μπάϊκας, κ.α.)
Β΄εξάμηνο:
- Ζητήματα τονικότητας
(ασκήσεις με μολύβι-κάρβουνο ή άσπρο – μαύρο ακρυλικά ή μελάνια)
- Εισαγωγή στο χρώμα
(Βασικά χρώματα – Συμπληρωματικά – τονική / καθαρή και χρωματική προσέγγιση)
- Φόρμα – σχήμα – υλικότητα
Β΄έτος:
Γ’ εξάμηνο:
- Θερμά – Ψυχρά (εμβάθυνση σε ζητήματα χρώματος)
- Χρωματική αφαίρεση (πλακάτα χρώματα, βασικές φόρμες)
- Zητήματα μορφής (εξπρεσσιονισμός, φωβισμός, αφαίρεση κ.λ.π.)
Δ΄εξάμηνο:
- Ζητήματα μορφής (επιρροές, μεταφορές από Φωτογραφία, κινηματογράφο κ.λ.π.)
- Ζητήματα υλικότητας (έρευνα διαφορετικών υλικών, στοιχείων κ.λ.π.)
- Χωρικά ζητήματα τρισδιάστατης αποτύπωσης
Στόχος των μαθήματων είναι οι φοιτητές/φοιτήτριες να αποκτήσουν ανά εξάμηνο τις κάτωθι δεξιότητες:
Α’ και Β΄ εξάμηνο:
- Να κατανοήσουν τις αξίες του σχεδιαστικού αποτελέσματος.
- Να κατανοήσουν σχεδιαστικά την ανθρώπινη φιγούρα και να την αναλύσουν.
- Να εξασκηθούν στην παρατήρηση εκ του φυσικού.
- Να εφαρμόσουν τη θεωρία των βασικών – συμπληρωματικών χρωμάτων.
Γ΄και Δ΄ εξάμηνο:
- Να κατανοήσουν οι φοιτητές βασικές έννοιες οπτικής αντίληψης και να εφαρμόσουν τα βασικά στοιχεία της ζωγραφικής γλώσσας.
- τη σημασία του σχεδίου
- την ανάλυση του συνόλου ενός έργου τέχνης στα επιμέρους μορφοπλαστικά συστατικά του στοιχεία.
- τη μετάβαση από τις δύο (2) στις τρείς (3) διαστάσεις
- την οργάνωση και τη σύνθεση ενός έργου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ:
Το εργαστήριο λειτουργεί όλες τις ημέρες της εβδομάδας 9:30 έως 15:00
- ΣΠΟΥΔΗ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ( ΓΥΜΝΟΥ ή ΝΤΥΜΕΝΟΥ) 9:30-13:15
- Επίβλεψη παρουσιάσεων εργασιών-ασκήσεων όλων των εξαμήνων 12:30- 15:00
Οι καθορισμένες συναντήσεις με τους καθηγητές :
Διευθυντής : Δευτέρα, Τετάρτη, Πέμπτη 10:00 -15:00
Διδακτικό προσωπικό: Δευτέρα, Τρίτη,Τετάρτη, Πέμπτη ,Παρασκευή 09:00-15:00
Ώρες συναντήσεων με τους φοιτητές:
Διευθυντής: Παρασκευή 12.00-15:00
Διδακτικό προσωπικό: Πέμπτη 12.00-15:00
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Σε τακτά χρονικά διαστήματα γίνονται προβολές, workshops, παρουσιάσεις έργου προσκεκλημένων καλλιτεχνών, προβολές ταινιών, δραστηριότητες εκτός εργαστηρίων, εκπαιδευτικές εκδρομές.
Οι Διδάσκοντες του Εργαστηρίου:
Γκόκας Βαγγέλης, (Αναπληρωτής Καθηγητής, Διευθυντής εργαστηρίου)
Παπαδημητρίου Νικόλαος (Επίκουρος Καθηγητής)
Κατσούδας Δημήτριος (Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό)