Έρευνα
Χρηματοδοτούμενα ερευνητικά έργα:
1. 2018-2022. Ξ.Μπήτσικας: Επιστημονικώς υπεύθυνος έργου PALIMPSEST (Post ALphabetical Interactive Museum using Participatory, Space-Embedded, Story-Telling), στο πλαίσιο του Interreg Greece_Italy (CO-OPERATION PROGRAMME INTERREG V-A GREECE – ITALY (EL-IT) 2014-2020).
Partners: Research Committee University of Ioannina, Region of Epirus, University of Bari, Province of Lecce, Municipality of Ioannina.
PALIMPSEST approaches the challenge of revalorisation of cultural heritage assets as an opportunity to reinvigorate the urban environment of less developed touristic areas and thus, to lead to cultural and economical growth. Through collective memories reconfigures the digital representations of the city in a mapping database that is accessible through an app. On another level it invites artists to reinterpret these memories and reinstate them in the physical public space of the city, as interactive, artistic installations. PALIMPSEST understands cultural heritage as a collective, bottom up resource and thus allows inclusiveness and engagement in its collection. It is also innovative in the way that digital tools allow to reuse this recovered raw material, not just in the digital realm, but also by reinserting it in the physical urban realm, creating a hybrid space where, through artistic installations, the past is revived in the present. The engagement of the public, which operates as an embodied archive; the hybrid condition as a result of the insertion of the digital to the physical; and the reinterpretation of the past through the artistic interventions in the city; constitute a combination that goes beyond existing practices and allow both participating countries to address their common challenges and their joint assets in an innovative way.
2. Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2022: Ξ. Μπήτσικας: Επιστημονικά υπεύθυνος έργου «Έρευνα, ανάλυση, ανάπτυξη και αξιοποίηση τοπικών και παραδοσιακών δημιουργικών βιομηχανιών» για τις ανάγκες υλοποίησης του έργου “Holistic networking of creative industries via hubs”, με το ακρωνύμιο “CREATIVE@HUBs” / ΤΜΗΜΑ 2: Υπηρεσίες Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης-Εκπαίδευση Ενηλίκων-Υπηρεσίες τεχνικής εκπαίδευσης. Η Σχολή Καλών Τεχνών και ο ΕΛΚΕ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων είναι ο ανάδοχος του Τμήματος 2 του έργου:. Αναθέτουσα Αρχή: Περιφέρεια Ηπείρου . Αφορά στην εκπαίδευση και χρήση ψηφιακών εργαλείων για την αποτύπωση, καταγραφή (3d scanners, φωτογραμμετρία, κλπ) και παράλληλα τον σχεδιασμό και μεταπαραγωγή (με 3d modeling, 3d .printing, laser cut, κλπ, και με παραδοσιακές τεχνικές) αντικειμένων πολιτιστικής κληρονομιάς .
3. 2020-23. Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» – Πρόσκληση 111: Υποστήριξη της Περιφερειακής Αριστείας. Πρόταση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στον άξονα προτεραιότητας της Περιφέρειας Ηπείρου (RIS3) στον τομέα της «βιομηχανίας της εμπειρίας». Τίτλος έργου: «Κέντρο Έρευνας, Ποιοτικής Ανάλυσης Υλικών Πολιτισμικής Κληρονομιάς και Επικοινωνίας της Επιστήμης». Η ερευνητική ομάδα του έργου αποτελείται από τους: Γεώργιο Φλούδα (Καθηγητή του Τμήματος Φυσικής), Ιωάννη Δεληγιαννάκη (Καθηγητή του Τμήματος Φυσικής), Κωνσταντίνο Κοσμίδη (Καθηγητή του Τμήματος Φυσικής και Κοσμήτορα της Σχολής Θετικών Επιστημών), Μαρία Λουλούδη (Καθηγήτρια του Τμήματος Χημείας και Πρόεδρο), Αχιλλέα Γαρούφη (Καθηγητή του Τμήματος Χημείας), Αλκιβιάδη Παϊπέτη (Καθηγητή του Τμήματος Μηχανικών Επιστήμης Υλικών και Πρόεδρο), Δημήτριο Αναγνωστόπουλο (Αναπληρωτή Καθηγητή του Τμήματος Μηχανικών Επιστήμης Υλικών, ΤΜΕΥ), Αικατερίνη Πλακίτση (Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών και Πρόεδρο) και Ξενοφώντα Μπήτσικα (Καθηγητή του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης, της Σχολής Καλών Τεχνών). Ο Ξ. Μπήτσικας ως Επιστημονικά Υπεύθυνος του πακέτου εργασίας 5.2 ασχολείται με : α) «Διεπιστημονική προσέγγιση/Αξιοποίηση Αντικειμένων Εξαιρετικής Πολιτισμικής Αξίας, Δ. Οργανολογία 3D scanner και υπολογιστών. Ανάλυση, μελέτη και αποτύπωση της μορφολογίας-δομής αντικειμένων, κατασκευών, δομημένων χώρων Πολιτισμικής Κληρονομιάς, και μεταγραφή της σε ψηφιακά επεξεργάσιμα αρχεία CAD ή άλλων σχεδιαστικών προγραμμάτων υπολογιστή, με στόχο την εικαστική ερμηνεία και ανάπλασή τους, ώστε να μπορούν να ενταχθούν σε ολοκληρωμένα ψηφιακά σενάρια αφήγησης.», β) Επεξεργασία ολοκληρωμένων ψηφιακών σεναρίων αφήγησης. Σχεδιασμός και σκηνογραφία, και ένθεση της πρώτης ύλης της διεπιστημονικής έρευνας και των 3D αποτυπώσεων σε αφηγηματικά σενάρια με υπερθέσεις και layers στοιχείων και εικόνων του παρελθόντος και του παρόντος.